سلامت

موم انداختن از 0 تا 100

همان طور که میدانید یا شنیده اید موم انداختن روشی برای راحت شدن از شر موهای زاید است، این روش مزایای زیادی در بردارد ولی ممکن است با سوزش همراه باشد، ولی اگر مزایای آنرا بدانید حتما انرا در برنامه خود جا خواهید داد.

من ایوب زارع از مجموعه تخصصی فروش محصولات آرایشی با نام تیکال افتخار همراهی شما در این مقاله را دارم پیشنهاد میکنم پیج اینستاگرام تیکال را فالو کنید تا از بهترین محصولات و مقالات ما سریع و راحت مطلع شوید.

موم انداختن یا اپیلاسیون چیست ؟

حتما شما هم از دست موهای زائد خود خسته شدید و بارها به دنبال روشهای مختلف برای از بین بردن آنها بودید ، اپیلاسیون یک روش فوق العاده عالی برای از بین بردن موها زائد در نقاط مختلف بدن هست با این تفاوت که با هر انجام عمل موم انداختن ریشه موها ضعیف تر شده و کم کم موهای زائد تبدیل به موهای نازک می شوند .

جدایی از بحث نظافت و زیبایی با اپیلاسیون لطافت و نرمی را به پوست خود هدیه می دهید طبق گفته آکادمی پوست آمریکا ، موم انداختن یک لایه برداری عمیق است که سلولهای مرده را از روی پوست جمع میکند و باعث  میشود تولید کلاژن پوست افزایش یابد.

خرید لوازم آرایشی پرداخت درب منزل

حالا برای اپیلاسیون چی لازم دارم؟

نوشته های مشابه

-موم یا وکس اپیلاسیون که اصل  قضیه است.

اگر موم شما را به یاد موم عسل می اندازد زیاد بیراه نرفته اید، در ادامه مواد تشکیل دهنده موم و انواع آنرا بررسی کرده ایم.

اصلا موم از چه موادی تشکیل شده؟

به زبان ساده مواد تشکیل دهنده موم عبارت است از :

  • موم زنبور عسل
  • رزین
  • پارافین جامد یا واکس پارافین که ماده ای نفتی که به اشکال مختلف در صنعت کاربرد دارد.
  • موم سویا که از که همانطور که از نام آن پیداست از روغن سویا گرفته میشود که در شمع سازی هم استفاده دارد.
  • مواد معدنی  استئارت  این ترکیب یک پودر سفید، بدون بو ،  شیرین و جاذب رطوبت است که کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی دارد.

انواع موم اپیلاسیون

موها به دو دسته کلی سرد و گرم تقسیم میشوند، در دسته سرد نیاز به دستگاه موم گرم کن نیست نحوه موم انداختن در این نوع هم کمی ساده تر است، صمغ عربی موم سرد مجبوب این روزهاست که برای اپیلاسیون درخانه مفید است.

برای قسمت های حساس بدن کارشناسان فن نوع گرم را پیشنهاد میکنند.

اموزش جامع موم انداختن

 

موم دائم چیست ؟

در این مورد باید بگویم که نوعی از آنها وجود دارد که بسیار حرفه ای تر از انواع دیگر است آنقدر چسبندگی بالایی دارند که با یکبار استفاده تمام موها حتی ریزترین موها ریشه کن میشوند و در نتیجه همین ریشه کن شدن رویش مجدد موها به تعویق می افتند ، البته احتمال رویش مجدد هم وجود دارد ولی مدت بیشتری این رویش مجدد طول خواهد کشید. و در نتیجه فاصله و تعداد عمل موم انداختن کمتر خواهد شد.

 

دستگاه موم داغ کن:

برای استفاده از موم گرم حتما نیاز به دستگاه موم گرم کن نیاز دارید چون آنها بعد از ذوب شدن قابلیت استفاده پیدا خواهند کرد، دستگاههای موم داغ کن لزوما نباید در سالنهای آرایش استفاده شوند و بعضی مدلها برای استفاده در منزل مناسب هستند ، مدل تک قابلمه ای که برای منزل مناسب تر و ارزان تر است.

مدل دو قابلمه ای زمانی کاربرد دارد که شما میخواهید مقدار موم بیشتری داغ کنید. مومهای خشابی هم دستگاه مخصوص به خود را دارند البته اگر دستگاه در دسترس ندارید میتوانید از یک قابلمه و حرارت گاز خانگی برای موم انداختن استفاده کنید.

نحوه کار با این دستگاهها بسیار ساده است ابتدا موم را به درون دستگاه انداخته و سپس دستگاه را به برق متصل نمایید، تا ذوب شدن کامل موم صبر کنید، مراقب داغ شدن بیش از اندازه آن باشید.

 

کاردک موم انداختن
کاردک وسیله ای برای اپیلاسیون بدن است.

کاردک مخصوص موم انداختن :

کاردک هایی که مخصوص اپیلاسیون می باشند در انواع فلزی و چوبی در بازار موجود می باشند. کاردک عمل موم انداختن را ساده تر میکند.

دسته قاشق ، چنگال یا یک چاقوی کوچک میوه خوری هم این کار را به خوبی میتواند برای شما انجام دهد.

پد و پارچه مخصوص اپیلاسیون:

پارچه و یا پد اپیلاسیون به صورت تکه ای و یا رولی در بازار وجود دارد و شما می توانید آن را خریداری کنید نحوه کار در عمل موم انداختن این است که زمانی که شما موم را روی پوست خود قرار دادید بعد از چند دقیقه آن را با پد مخصوص از روی پوست خود بردارید.

پودر تالک:

تالک نوعی ماده معدنی به شکل پودری شبیه گچ است که کاربردهای مختلف در صنعت آرایشی و بهداشتی دارد و کار آن جذب آب روی پوست میباشد .این پودر در واقع به عنوان مانعی در برابر پوست و مواد  عمل می کند و زمانی که شما می خواهید مواد اپیلاسیون  را از روی پوستتان بردارید این پودر باعث می شود که پوست شما کشیده نشود و شما درد زیادی را هنگام موم انداختن احساس نکنید.

همچنین خوب است بدانید اپیلاسیون برای افرادی که دارای پوست خشک می باشند دردناک تر می باشد و استفاده از این پودر باعث می شود که آن ها کمتر درد بکشند. همچنین از پودر برای جاهای حساس بدن مثل زیر بغل حتما استفاده کنید تا  موم انداختن با درد کمتری همراه باشد.

کرم مرطوب کننده:

کرم آبرسان و مرطوب کننده را فراموش نکنید، بعد از اپیلاسیون از این حتما از آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید ما در مقاله کاملی سعی کردیم به این سوال پاسخ بدیم که اصلا چه آبرسانی برای پوست خوبه و آبرسان‌ها به چه دردی ‌میخورند و بازخورد بسیار خوبی هم داشته.

نکاتی جهت داشتن اپیلاسیون بهتر

در ادامه به قوانین کلی موم انداختن که به شما در اپیلاسیون بهتر و کم درد تر کمک میکند اشاره میکنیم البته برخی نقاط بدن پوست حساس تری دارند و نیاز به نکات خاصی دارند که توضیحات مربوط به آنها هم داده میشود.

مراقب شرایط بهداشتی باشید:

کنترل موارد بهداشتی فقط از عهده خود شما ساخته است در سالنی اپلاسیون کنید که نکات بهداشتی را رعایت میکنند و از لوازم یکبار مصرف استفاده کنند و  اگر در منزل این کار را انجام میدهد از موارد بهداشتی غافل نشوید.

مو و پوست خود را برای کار آماده کنید:

همیشه پوست خود را قبل از موم انداختن تمیز کنید آبگرم باعث باز شدن منافذ باز پوست میشود و کمک بسیاری به شما میکند ، البته اگر پوست خشکی دارید در استفاده از مواد شوینده زیاده روی نکنید ، تا 24 ساعت قبل از اپیلاسیون شنا و برنزه نکنید.

لایه برداری کنید:

لایه برداری با یک اسکراب باعث میشود سلولهای مرده اطراف مو از بین برود و موها راحت کنده شوند ، کمی ماساژ دادن پوست قسمتی را که میخواهید وکس کنید فراموش نکنید حتما سری به دسته محصولات آرایش صورت هم بزنید در این دسته سعی کردیم محصولات خوبی برای شما فراهم کنیم.

تست حساسیت بگیرید:

قبل از موم انداختن تست حساسیت بگیرید. ممکن است پوست شما به مواد موم حساسیت نشان دهد برای اینکه مطمئن شوید قبل از اپیلاسیون روی قسمتی کوچکی از دست خود امتحان کنید در صورت بروز نشانه های حساسیت مثل خارش و قرمزی این نوع را استفاده نکنید.

البته ممکن است هر کدام از ما به مارک خاصی حساسیت داشته باشیم.

اندازه ی موها:

اگر لازم است قبل از موم انداختن موهای زائد را کوتاه کنید البته کوتاه کردن به معنی از ته زدن آنها نیست اندازه نیم سانتی متر برای اپیلاسیون ایده آل است و عمل کنده شده موها را راحت میکند.

در خلاف جهت بکشید:

حتما نحوه موم انداختن و کشیدن موم یا پد را دیده اید، اگر خودتان در منزل این کار را انجام میدهید به یاد داشته باشید که باید موم یا پد را در جهت رویش بمالید و هنگام کندن در خلاف جهت ، با سرعت و به یکباره بکشید.
هنگام کندن با یک دست پوست خود را نگه دارید در برخی نقاط بدن که پوست حساس است بهتر است یک نفر به شما کمک کند.

روی یک قسمت دوبار انجام ندهید:

با هر بار موم انداختن پوست ممکن است دچار قرمزی و التهاب شود اگر مقداری مو بعد از این کار به جا ماند میتوانید از موچین استفاد کنید و آنها را بکنید.

 

چرب کردن پوست بعد موم انداختن:

سعی کنید حتما بعد از اپیلاسیون پوست خود را به خوبی با کرم های مرطوب کننده و انواع لوسیون ها چرب کنید تا پوستتان دچار جوش و یا قرمزی نشود.

برخی نقاط بدن بسیار حساس هستند و نحوه موم انداختن روی این نقاط کمی متفاوت است که توضیحات آن نیز داده شده.
موم انداختن داخل بینی

نحوه موم انداختن داخل بینی

قبل از  موم انداختن داخل بینی سوراخ های بینی را تمیز کنید سپس  کمی مواد را ذوب کنید موم گرانولی  نواحی حساس بدن مناسب تر است .

از یک چوب یا کاردک برای برداشتن مواد استفاده کنید آنرا داخل بینی فرو کنید در هنگام موم انداختن دقت کنید کاردک فقط به ابتدای بینی بچسبد و از فرو کردن عمیق در بینی پرهیز کنید سپس انرا کمی به اطراف بچرخانید، بالا پایین ، چپ و راست.

حالا بالای بینی را بگیرید و روی چوب فشار دهید تا تمام نقاط به آن بچسبند برای خشک شدن تقریبا 30 ثانیه کافی است ، برای کشیدن هم  ابتدا بالای بینی را بگیرید سپس به یکباره و سریع کاردک را بکشید و تمام برای سوراخ دوم بینی هم این کار را تکرار کنید.

نحوه موم انداختن بیکینی یا ناحیه تناسلی

درد در موم انداختن جدایی ناپذیر است به خصوص در ناحیه شرمگاهی با ترس نیز همراه است البته ما به شما روشهایی آموزش میدهیم که اپیلاسیون در این ناحیه آسان تر شود.

  • تنها نباشد: به دلیل اینکه پوست بدن هنگام موم انداختن باید کشیده شود معمولا برای اپیلاسیون این ناحیه خاص به کمک نیاز دارید استفاده از سالنهای آرایش در این مورد قطعا کمک کننده است.
  • تمیزی و کوتاه کردن موها فراموش نشود: البته موها نباید خیلی کوتاه و خیلی بلند باشند تقریبا نیم سانت بلندی موهای زائد به آرایشگر شما کمک میکند که کارش را بهتر انجام دهد .
  • به دوران قاعدگی خود دقت کنید: سه روز قبل از قاعدگی پوست ناحیه شرمگاهی حساس میشود و تا پایان دوره قطعا زمان مناسبی برای موم انداختن نیست .
  • از کیسه آب گرم یا دوش آب گرم می توانید قبل از اپیلاسیون ناحیه بیکینی استفاده کنید: این کار هم باعث کاهش درد میشود و هم کار کنده شده موها را راحت میکند .

بعد از موم انداختن هم طبق روال مرطوب کنندگی فراموش نشود.

عوارض موم انداختن ناحیه تناسلی

نگران نباشید این کار خطر خاصی ندارد البته ممکن است موهای زائد شما بسیار ضخیم و محکم باشند و اینقدر درد داشته باشد که عطایش را به لقایش ببخشید البته این مورد بسیار نادر است، مورد دیگر بهداشت است، اگر به سالن مراجعه میکنید حتما از آرایشگر خود بخواهید از دستکش و کاردک و دیگر تجهیزات یکبار مصرف استفاده کند و در این مورد پافشاری کنید چون موم انداختن به راحتی باعث انتقال انواع بیماری میشود.

نحوه موم انداختن دست ها:

موم انداختن دست ها نیز مانند بقیه قسمت های بدن انجام می شود و شما در گرم کردن مواد باید دقت داشته باشید که خیلی زیاد داغ نشود زیرا موجب سوختگی پوست دستتان می شود ، مواد را با کاردک مخصوص در جهت رویش موها از بالا به پایین روی پوست دست بمالید.

نحوه موم انداختن دستها

بعد از گذشتن چند دقیقه با پارچه و یا پد مخصوص  در جهت خلاف رویش موها بکشید تا موهای شما از پوستتان جدا شوند ولی توجه داشته باشید که هر چقدر سریع تر این کار را انجام دهید با درد کمتری مواجه می شوید و دقت داشته باشید که هر دو دست را هم زمان نمیتوان اپیلاسیون کرد.

بعد از موم انداختن دست راست، دست چپ را انجام دهید و تا جایی که می توانید پوست دست خود را بکشید.

نحوه موم انداختن صورت:

درست که پوست صورت حساس است ولی اپیلاسیون صورت مثل دیگر نقاط بدن است ولی توجه به این نکته ها هم ضروری است:

  • اگر به تازگی آفتاب سوخته شده اید از موم انداختن خودداری کنید و سعی کنید حداقل تا 12 ساعت بعد از اپیلاسیون در معرض نور خورشید قرار نگیرید.
  • تست حساسیت را روی بازوی خود فراموش نکنید.
  • از تونرهای حاوی الکل پس از اپیلاسیون روی صورت خود استفاده نکنید.
  • بعد از کار میتوانید از کیسه آب سرد استفاده کنید.
  • قرمزی و تحریک طبیعی است و پس از چند ساعت تا یک روز برطرف میشود.
  • سعی کنید از مومهای مخصوص صورت استفاده کنید.

نحوه موم انداختن زیر بغل:

اپیلاسیون زیر بغل مثل دیگر نواحی بدن است و تفاوت چندانی ندارد البته به دلیل اینکه ناحیه کوچکتری نسبت به پاها و دستهاست درد کمتری را حس خواهید کرد ولی ممکن است موهای این قسمت درشت تر باشند که به طبع دردناک تر خواهند بودند.

موم انداختن زیر بغل و سرطان سینه:

داستانهای زیادی در مورد سرطان گرفتن افراد به دلیل اپیلاسیون زیر بغل وجود دارد که هیچگونه پایه علمی ندارد ولی قطعا موم انداختن یکسری عوارض مثل قرمزی ، سوزش و حتی خونریزی مختصر بعد از اولین اپیلاسیون را دارد که خطری ندارد.

 

موم اندختن زیر بغل و سرطان

البته در بعضی منابع ذکر شده که وکس کردن باعث تحریک غدد لنفاوی میشود ولی هیچگونه ربطی به سرطان سینه ندارد.

سوالات متداول:

آیا اپیلاسیون در دوران بارداری ضرر دارد؟

اگر در سه ماهه آخر بارداری هستید حتما قبل از موم انداختن با پزشک خود مشورت کنید در ماههای قبل اپیلاسیون در صورت رعایت کامل نکات بهداشتی خطری حتی کمتر از زدن موهای زائد با تیغ دارد، البته به خاطر داشته باشید تغییرات هورمونی در بدن شما ممکن است آستانه تحمل شما را پایین آورده باشد.

من تا به حال اپیلاسیون نکرده ام از اینکه برای پوستم مشکلی پیش بیاید می ترسم؟

اگر قبل از موم انداختن روی قسمتی از دست خود تست حساسیت بگیرید و مشکل خاصی نداشتید با خیال راحت اپیلاسیون کنید، البته مقداری قرمزی و خارش طبیعی است.

مدت زمان رویش مو در اپیلاسیون دائم چه مدت است؟

همان طور که گفته شد موم دائم از مواد بهتری تشکیل شده و باعث ریشه کن شدن حتی ریزترین موها می شوند و به همین دلیل مدت زمان رویش موها در موم اندختن با این مواد بیشتر است، این زمان بسته به شخص از 3 تا 6 هفته متغیر است.

 

منابع:

https://www.healthline.com
https:/www.globalspec.com

3.7/5 - (3 امتیاز)
خرید پنکک ایرانی هلیانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0+دو=

دکمه بازگشت به بالا